Wednesday, March 30, 2016

Valmistumine euroopakateks ehk treeninglaager Tšehhis

Majutusasutus, mis kuulub endisele Tšehhi koondise peatreenerile.
Aeg on juba sealmaal, et hooaja algus on kohe ukse taga. Enne, kui kari metsa lastakse Eestimaa pinnal, käisin koos Timo ja Sariga Tšehhis treeninglaagris. Eesmärk olla paremini valmis, nüüd juba vähem kui kahe kuu pärast, toimuvateks Euroopa meistrivõistlusteks Tšehhis.

Treeningpäevi oli kokku 6. Orienteerumistreeninguid tuli 10, kokku 212 kontrollpunkti  ja 1 suusatamine eksis ka hea ilma tõttu plaani. Tõusu kogunes Polar V800 andmetel omal jõul midagi üle 4000 meetri. Koos soojenduste, orienteerumiste ja lõdvestustega 99,3km jooksu, lisaks 29,8km suusatamist.

Esmapilgul võib tunduda, et Tšehhis orienteerumine on lihtne: peab ainult füüsiliselt olema tugev, et jõuaks parimatega võidu orienteeruda. Kuid nende päevade jooksul sai mulle enam kui selgeks, et päris nii see pole. Seega võib öelda, et laager läks asja ette ja navigeerimine objektivaesel maastikul on päris keeruline, kuid mitte võimatu.

Objektivaene on maastik just selle tõttu, et sageli puudub kindel ründepunkt, mille kaudu punkt võtta. Raskeks teeb olukorra ka see, et punktid on objektidel, mida sisuliselt polegi, või on neid seal läheduses mitmeid, kuid kaardil on ainult üks (augud, tipukesed, kännud, tõngermaa, kivid, kraavid, jahitornid, minilagedad jms).

Päris palju rolli mängis ka kaardi ajakohasus, mõne aastaga muutub seal kandis päris palju, õnneks suurvõistlustel selle üle pead murdma ei pea ja metsa läbitavused/piirid peaks olema ajakohased. Üks oskus, millele pean natuke rohkem rõhku panema, on kompassiga jooks. Ei piisa lihtsalt üldsuunaga minemisest, vaid suund tuleb võtta väga täpselt, kuna sageli pole toetavaid objekte, mille najal end korrigeerida.

Tehnilisi tähelepanekuid on kindlasti veelgi, mille üle pean mõtisklema enne võistlusi, kuid kindlasti tunnen end nüüd palju enesekindlamalt sealsetel maastikel. Järgnevalt tulebki hunnikus kaardi- ja pildimaterjali. Ütleme nii, et enne euroopakaid on mõtteainet küllaga, et neid vigu ei tuleks nagu sigu, nagu see laager juhtus neid tulema. Ilma laagrita oleksin sisuliselt juba kaotaja rollis ja ei suudaks näidata enda tasemele vastavaid sooritusi.

Enamik treeninguid olid ettevalmistatud Hana Orienteering poolt ja osadel oli kasutusel ka SI-jaamad.

24.03
1.treening.  Lühirada, Tundus, et orienteerumine läks järjest kehvemaks ja enesekindlus alla.  8.KP oli vale koha peal. Maastik on sarnane lühiraja finaali ja teate maastikule
1.treeningu finiši juures tehtud pilt



2.treening. Rahulikum orienteerumine ühel nõlval. Maastiku kõrgemad punktid olid lume all, ülejäänud lumevaba.
25.03
1.treening. Laagris olid samal ajal ka rootslased ja šveitlased, põhiliselt Göteborg Majorna jooksjad. Koos nendega peeti maha väike treeningvõistlus eraldistardist. Sellele treeningule lisandusid veel tõusujooksud koos mäest alla orienteerumisega. Treeningu lõpusosas õnnestus luup katki kukkuda, tuleb hakata nüüd porgandit rohkem sööma.
2.treening. Hommikune treening oli päris väsitav ja pikale veninud. Õhtul oli seega täiesti väsinud ja lonkisin niisama metsa all, raja teine pool jäi pimeda peale. Raja algusosa oli lumevaiba all.


26.03
1,treening. 2008 MM maastik. Läksime Ollele kaasa elama, aga võistlus oli juba läbi saanud. Roheliste piirid ja lagedad olid välja kasvanud. Kolmandasse punkti oleks kindlam ja antud juhul kiirem mööda teed minna. Etapp 13 puhul unustasin sisuliselt kõrgust võtta ja üritasin lihtsalt kiviklibust tervena väljuda. Muidu mõnus maastik.
2.treening. Sama maastik, mis hommikul, sellel korral tavaraja suunitlusega treening. Kümnendale etapile võiks pilgu peale visata ja leida sobiv variant
27.03 
1.treeningu viisime läbi Tšehhi kõrguselt viienda tipu juures. Saime oma majutuskoha omaniku, endise Tšehhi suusakoondise peatreenerilt suusad ning saime nautida imeilusat ilma ja suurepäraseid radu. Oli igati väärt ettevõtmine ja jääb kindlasti pikaks ajaks meelde.
Venitusharjutus. Taustal Praded, 1491m üle merepinna.
Tipus olev kolossaalne torn

                                           
Kaasnautlejad. Hetkel käsil kõige järsem tõus.
Pilt tornis.


Raja keskele jäänud imeline söögikoht. Viimased 30 aastat pole sees midagi muutunud,





2.treening. Kuna Poola oli niivõrd lähedal, siis üks treening oli planeeritud 20-minutilise autosõidu kaugusele. Punkte maas polnud. 5. ja 6.KP piirkond oli hobuse unenägu, kus sisuliselt maastikul polnud midagi, aga kaardile oli midagi visandatud. Jõe ääres olev reljeef oli huvitav ja pikem nõlvaetapp samuti.

28.03
1.treening. Mida küsid, seda saad. Tahtsime o-lõike, korraldajad tegid ja iga ring eraldi SI-ajavõtuga. Suurelt kiiruselt, võiks isegi öelda, et kohati üle võistluskiiruse orienteerumine polnud üldse lihtne. Ühel ringil läkski orienteerumine täiesti käest, Pilt on tehtud stardist lõuna suunas.

2.treening. Sama maastik, mis hommikul, ainult põhjapoolsem osa. Vahelduseks midagi laugemat. Probleeme esines raja esimeses pooles just rohelises, kus ühel juhul oli katkendliku joonega kraav haihtunud maastikult ja teisel juhul oli kaardijoonistaja kasutanud vaalukoha märkimiseks kõlvikupiiri, mis ajas segadusse.
29.03
Päeva esimene ja viimane treening. Keha juba tühi. Otseselt kusagilt ei valuta, aga lihtsalt polnud võimu. Tegelikult oleks imelik olnud, kui oleks veel olnud.

2 comments:

markuspuusepp said...

Küsitud kümnendasse oli kiirem põhja poolt teed mööda ringi?

Kristo said...

Jah, praktikas läbi proovitud pole, kuid peaks tõesti nii olema, et põhja poolt mööda teed ringi minnes ja viimsel hetkel tõusust üles minemine tagant kaudu on kiirem. Tõus ise oli pehme, mustikaid, väikseid kuuski täis ja laskumine kiviklibune. Ringi saab sisuliselt ainult kihutatada. Aga sellisele variandile annab tulla.